It-bolaget exkluderar bensin- och dieselbilar: “Räckviddsångesten bortblåst”

Miljöbonusen har avskaffats och priserna på nya elbilar ökar samtidigt som räntorna stiger. Trots att villkoren för att ställa om till en grön vagnpark har förändrats låter sig inte it-företaget Advania rubbas - de håller fast vid sin gröna bilpolicy.

“Vi kompromissar aldrig med hållbarheten för vi vet att den lönar sig.”

Patric Lindman
Fleet Manager på Advania

Advanias övergripande miljömål är att minska sina totala utsläpp med minst 50 procent senast 2030 jämfört med basåret 2019. När det gäller omställningen till en grönare vagnpark är målet att ha 100 procent elbilar. - Exakt när vi når dit vet vi inte säkert, men vi vet att vi kommer att klara det. I dag har vi 90 procent laddbara bilar i vår vagnpark, alltså både elbilar och laddhybrider. 41 procent är elbilar, säger Patric Lindman.

Den 1 januari 2023 tog Advania dessutom ytterligare ett steg genom att exkludera bensin- och dieseldrivna bilar från sin vagnpark. - Vi byter ut de sista bensin- och dieselbilarna successivt. Eftersom många medarbetare redan kör elbil idag är de interna ambassadörer för de som kör diesel eller bensinbilar och snart står inför valet att välja ny tjänstebil.

Numera är dessutom ”räckviddsångesten” så gott som bortblåst. - Utbyggnaden av publika supersnabbladdare går snabbt och många företag har dessutom laddboxar. Så laddning är inget problem längre. Men om någon är orolig erbjuder vi dem att testa elbil i en vecka och efter det brukar de vara övertygande, säger Patric Lindman.

Sedan 2010 samarbetar Advania med Autolease - ett av marknadens ledande billeasingbolag. Företaget är en del av norska DNB Bank och äger idag över 400 000 fordon - såväl personbilar som lätta lastbilar.

Lönsamt trots stigande priser

Advania erbjuder it-tjänster till tusentals kunder i privat och offentlig sektor i Sverige, Norge, Island, Danmark, Finland och Storbritannien. Under de senaste åren har företaget vuxit i en imponerande takt - både organiskt och genom förvärv - och har i dag 1 700 medarbetare i Sverige, spridda på 24 kontor i 16 orter. Företagets starka tillväxt innebär självfallet utmaningar. Många delar ska integreras och många viljor ska samsas. Trots det står Advania fast vid sina hållbarhetsmål och sin gröna bilpolicy. Hur är det möjligt när elbilspriserna ökar, liksom priserna på däck och fälgar, och miljöbonusen på elbilar har tagits bort? Företaget har dessutom förändrat sin bilpolicy till en mer styrd policy med dyrare konceptbilar.

- Visst, det kostar att ställa om och konceptbilarna är dyrare i inköp. Men det lönar sig ändå. Förutom att vi minskar vår klimatpåverkan kan vi erbjuda medarbetarna konceptbilar som har det lilla extra. Det gör oss till en ännu attraktivare arbetsgivare, vilket i sin tur leder till en grönare vagnpark. Dessutom är det en ekonomisk fördel att ha en fast bilmodell. Det gör att vi kan pressa priset gentemot leverantören, säger Patric Lindman.

För Advania är det viktigt att kunna ta sig klimatsmart till kunden även i de fall då det inte praktiskt fungerar med kommunala transporter.

- Genom att kunna använda tjänstebil som dessutom går på el som transportmedel till våra kunder blir klimatavtrycket minimalt, vilket gör att vi kan kliva in till våra kunder med ett gott samvete.

Quote

“Det gör det både enklare och tryggare för oss. Vi vet vad som ingår och har kontroll över kostnaderna - och kan därmed sova gott på natten.

Patric Lindman
Fleet Manager på Advania

Kunskapen viktigast

Men när allting förändras i en snabb takt gäller det också att hänga med i svängarna.

- Då är det bra att ha en kunnig samarbetspartner som kan stötta oss när det blåser, säger Patric Lindman. - Autolease är oerhört kunniga. Vi har nästan daglig kontakt och får löpande hjälp med att se över och optimera vår vagnpark enligt våra behov.

Autolease erbjuder operationell leasing som omfattar finansiering och administration av kundernas vagnpark. Autolease garanterar bilens restvärde, service- och reperation samt däckkostnaden. För kunden innebär det en hundraprocentig outsourcing av vagnparken med kostnadsgarantier.

- Det gör det både enklare och tryggare för oss. Vi vet vad som ingår och har kontroll över kostnaderna - och kan därmed sova gott på natten, säger Patric Lindman.

Attraktiv förmån som består

Med tanke på den snabba utvecklingen - hur tror du att er vagnpark ser ut om två år?

- Då har vi definitivt närmat oss vårt mål med en 100 procent eldriven bilflotta. Kanske har vi även tittat närmare på vätgasbilar.

- Vi förordar självklart att fler åker kollektivt och har videomöten eftersom det bidrar till mindre utsläpp. Men jag tror ändå inte att tjänstebilarna kommer att minska eftersom det är en så attraktiv förmån som många i vår bransch uppskattar. Därför är det så viktigt att vi satsar på bra och gröna alternativ, säger Patric Lindman.

FAQ

Håll dig uppdaterad

Följ Autolease på LinkedIn.

Hitta profilen
FAQ

Hitta svaren på dina frågor

Har du en fråga till oss eller om oss? Det finns en stor chans att du hittar svaret här.

Vanliga frågor
2023 © DNB - All rights reserved