Har 50.000 fordon i flottan - så hjälper de kunderna att nå sina mål
Genom att under samma tak erbjuda såväl fordon som banktjänster kan Nordens näst största bank sänka kundernas kostnader - och hjälpa dem att bli grönare.
“Vi har samma mål: att vara en drivande kraft i den gröna omställningen. Det gör oss till en perfect match.”
Pernilla Alkell
Försäljningschef på Autolease Sverige
DNB är idag inte bara Norges största bank utan även Nordens näst största. Ett av bankens affärsområden är Autolease, som finansierar och administrerar över 50 000 bilar i Skandinavien och därmed är en av marknadens största finansiärer av fordon.
På den gemensamma kundlistan - som alltså både tar del av banktjänster från DNB och fordon från Autolease - återfinns ett flertal namnkunniga svenska bolag i olika branscher.
Johan Sjögren, som är ansvarig för Corporate Banking på DNB Sverige, ser flera fördelar med att Autolease är ett av benen i en bred produktportfölj som också innehåller tjänster inom utlåning, handel med valutor, räntor och råvaror, obligationer, transaktionstjänster, och investment bank-tjänster.
- Vi erbjuder idag många olika lösningar och tjänster under samma paraply, allt från maskin- och objektsfinansiering till bilfinansiering och traditionella banktjänster. Det gör att arbetet kan koordineras och att kunden får en samarbetspartner istället för flera olika, säger han.
- Det gör upplägget mer kostnadseffektivt för kunderna. I och med att både vi och Autolease jobbar långsiktigt med rådgivning skapar vi också en trygghet för våra gemensamma kunder. Den tryggheten är extra viktig i dag när konjunkturen har vikt nedåt, fortsätter han.
“I och med att både vi och Autolease jobbar långsiktigt med rådgivning skapar vi också en trygghet för våra gemensamma kunder. Den tryggheten är extra viktig i dag när konjunkturen har vikt nedåt.
Johan Sjögren
Ansvarig för Corporate Banking på DNB Sverige
Tydlig grön färdplan
Den gemensamma affären gör också att Autolease och DNB tillsammans kan vara en långsiktig pådrivare och rådgivare i den gröna omställningen. Båda har höga ambitioner och jobbar hårt för att nå sina hållbarhetsmål. - Vårt mål är att senast 2050 vara en bank med nollutsläpp i såväl våra låne- och investeringsportföljer som i vår egen verksamhet, säger Johan Sjögren.
En viktig del i det arbetet är att driva på och hjälpa kunderna att nå sina mål.
- Många kunder har större koldioxidutsläpp, men också en plan att snabbt minska sina utsläpp. Där passar Autolease perfekt in med sin gröna profil, säger han.
Idag består leasingbolagets orderportfölj av över 80 procent laddbara fordon. Över hälften är rena elbilar. - Vårt mål är att 80 procent av våra nya personbilar ska vara nollutsläppsfordon vid utgången av 2025. Vi är en bra bit på väg att nå vårt mål. Idag har vi över 50 procent nollutsläppsfordon, så vi ser nu över hur vi kan skruva upp våra ambitioner ytterligare, säger Pernilla Alkell som är försäljningschef på Autolease Sverige.


Greenlease mäter och skapar tydlighet
Ett viktigt verktyg i arbetet med kunderna är Greenlease. Det är ett koncept i Autolease produkt som ger alla kunder möjlighet att få behovsanalys, rådgivning och uppföljning av sin befintliga fordonsflotta för att kunna skynda på omställningen till en vagnpark med lägre utsläpp.
- Vi mäter utsläppen för deras befintliga flotta och sätter därefter tydliga mål tillsammans med kunden. Sedan håller vi dem i handen och hjälper dem att göra övergången så smidig och kostnadseffektiv som möjligt, säger Pernilla Alkell.
I och med att Autolease kan leverera alla bilmärken och modeller har man också en möjlighet att hitta lösningar som andra inte klarar. I dag är leveranstiderna långa för vissa bilmodeller och då är det bra med en rådgivare som vet vad som händer på lite längre sikt.
- Om kundens nuvarande märken har långa leveranstider kan det vara klokt att ha en öppen dialog kring andra lösningar. Vi kan hjälpa till att göra justeringar i bilpolicyn både utifrån miljömål och leveransmöjligheter, säger hon.
Det faktum att man krokar arm med DNB bidrar till en tryggare lösning för de gemensamma kunderna, konstaterar Pernilla Alkell.
- Dagens marknad är dynamisk och rörlig och då är det lättare att skapa bra och långsiktiga lösningar när vi gör det tillsammans. Vi delar dessutom kontor vilket gör samarbetet ännu enklare. Det menar vi blir en tryggare lösning för våra gemensamma kunder.

It-bolaget exkluderar bensin– och dieselbilar
Miljöbonusen har avskaffats och priserna på nya elbilar ökar samtidigt som räntorna stiger. Trots att villkoren för att ställa om till en grön vagnpark har förändrats låter sig inte it-företaget Advania rubbas – de håller fast vid sin gröna bilpolicy.
Läs case
Vi håller kunderna i handen på vägen mot en eldriven fordonsflotta
Allt fler företag har i dag en bilpolicy med målet att ha 100 procent elfordon i företagsflottan. Men som så ofta i en omställning finns många frågor kring allt det praktiska.
Läs case
Det handlar om att våga
Med ett ambitiöst mål om en klimatneutral verksamhet år 2030 är omställningen till en eldriven vagnpark en viktig pusselbit för Elis Textil Service.
Läs case
Hyre gör succé med bildelning i Stockholm
Autolease är en digital, flexibel och lösningsorienterad partner som passar Hyre perfekt.
Läs case
Nu elektrifieras Coors vagnpark
Serviceleverantören Coor ska halvera sitt klimatavtryck fram till 2025 – ett ambitiöst hållbarhetsmål.
Läs case
Tillit och självbetjäning är Cibicoms drivkrafter
Cibicom bestod fram till 2016 av två självständiga företag. Efter att de slagits samman till en koncern bestämde man sig även för att slå ihop inköpen och driften av företagets vagnpark.
Läs caseHitta svaren på dina frågor
Har du en fråga till oss eller om oss? Det finns en stor chans att du hittar svaret här.
Vanliga frågor