“Vi håller kunderna i handen på vägen mot en eldriven fordonsflotta”
Allt fler företag har i dag en bilpolicy med målet att ha 100 procent elfordon i företagsflottan. Detta trots att nybilpriserna ökar, räntan stiger och elbilsbonusen är avskaffad. Men som så ofta i en omställning finns många frågor kring allt det praktiska.
“Vår ambition göra det enkelt för företag att ställa om till en eldriven fordonsflotta. Därför är det också viktigt för oss att välja rätt samarbetspartners. Tillsammans med dem har vi ännu bättre möjligheter att stötta och ge råd till våra kunder. En av dem är OKQ8.”
Stefan Andersson
Administration Officer på Autolease Sverige
Omställningen till laddbara fordon går snabbt och trenden förväntas även att öka i takt med att fler vill bidra till den gröna omställningen. Många företag har också krav på sig från sina kunder att gå mot en eldriven fordonspark.
- Den gröna omställningen drivs av företagen och deras bilpolicy. Det syns också i vår orderportfölj som växer i rask takt, framför allt elektrifierade personbilar där det finns ett stort utbud, säger Stefan Andersson, Administration Officer på Autolease Sverige.
Autolease är en del av norska DNB Bank och äger i dag över 400 000 fordon - såväl personbilar som lätta lastbilar. Av dessa är 86 procent laddbara varav 50 procent är rena elbilar.
Tryggt och smidigt
Ett viktigt verktyg i Autolease arbete för att hjälpa kunderna i deras omställning är konceptet Greenlease. Där mäter Autolease utsläppen i kundens befintliga flotta, sätter tydliga mål tillsammans med kunden och håller dem sedan i handen för att göra övergången till en elektrifierad fordonsflotta så smidig som möjlig.
- Vår ambition göra det enkelt för företag att ställa om till en eldriven fordonsflotta. Därför är det också viktigt för oss att välja rätt samarbetspartners. Tillsammans med dem har vi ännu bättre möjligheter att stötta och ge råd till våra kunder. En av dem är OKQ8, säger Stefan Andersson.
- De allra flesta tycker att omställningen till elektrifierat är bra och spännande, men har man aldrig kört elbil är det inte konstig om man har en del undringar. Några kanske även har en del farhågor. Men den oron stillas i regel när man kliver ur sin komfortzon och testar, säger David Forsberg, Key Account Manager E-Mobility på OKQ8.
“Den gröna omställningen drivs av företagen och deras bilpolicy. Det syns också i vår orderportfölj som växer i rask takt, framför allt elektrifierade personbilar där det finns ett stort utbud.
Stefan Andersson
Administration Officer på Autolease Sverige
Satsning på supersnabbladdare
En vanlig fråga är om det finns tillräckligt med laddstationer längs vägarna. Utbyggnaden av svensk laddinfrastruktur pågår för fullt i dag och skapar hela tiden nya möjligheter. För att öka tillgängligheten gör dessutom OKQ8, tillsammans med Skellefteå Kraft, en stor satsning med publika supersnabbladdare på 300 stationer från Kiruna till Trelleborg Alla med 100 procent förnybar el.
En supersnabbladdare har en effekt på 150 kW vilket innebär att det tar cirka 20 minuter att ladda bilen - lite beroende på antalet bilar vid samma laddstolpe, batteriets status och storlek samt batteriets möjlighet att ta emot hög effekt.
- Det gör det enklare för elbilsförare i hela landet. Men kör du långa sträckor kan det vara smart att planera lite inför resan, säger Stefan Andersson.
Dessutom är laddbox hemma ett bra komplement till de publika laddstationerna och laddning på arbetsplatsen. Den är smidig att använda och kan knytas till ett företagskort. Även en del bostadsrättföreningar och vissa hyresvärdar erbjuder elbilsladdning.
Appar visar vägen till laddarna
För att få en bra överblick över de laddare som finns kan föraren ladda ner appen OKQ8 Elbilsladdning.
- Den visar cirka 1 300 laddstationer över hela Sverige - såväl våra egna laddstationer som stationer som tillhör en annan operatör i vårt nätverk. Förare som har ett OKQ8 företagskort för elbilsladdning kan starta och betala för laddningen med kortet på alla laddstationer som visas i appen, säger David Forsberg.
Något som tidigare vållat huvudbry för många företag är faktureringen och milersättningen och hur denna ska göras enligt Skatteverkets regler. Administrationen har tidigare varit lite krånglig, i synnerhet om man har en mixad fordonsflotta.
- Där har OKQ8 kommit med en helhetslösning som underlättar mycket. Ett företagskort samlar alla drivmedelsköp och stöttar dessutom alla ersättningsmodeller för drivmedel, det vill säga delat drivmedel, komplementsregeln och huvudregeln, säger Stefan Andersson.
På så vis kan de anställda få ersättning för de mil de kör i tjänsten på samma sätt som tidigare - oberoende var de laddar sina fordon och vilka drivmedel som tankas. Allt i enighet med Skatteverkets regler.
It-bolaget exkluderar bensin– och dieselbilar
Miljöbonusen har avskaffats och priserna på nya elbilar ökar samtidigt som räntorna stiger. Trots att villkoren för att ställa om till en grön vagnpark har förändrats låter sig inte it-företaget Advania rubbas – de håller fast vid sin gröna bilpolicy.
Läs caseHar 50.000 fordon i flottan – så hjälper de kunderna att nå sina mål
Genom att under samma tak erbjuda såväl fordon som banktjänster kan Nordens näst största bank sänka kundernas kostnader – och hjälpa dem att bli grönare.
Läs caseDet handlar om att våga
Med ett ambitiöst mål om en klimatneutral verksamhet år 2030 är omställningen till en eldriven vagnpark en viktig pusselbit för Elis Textil Service.
Läs caseHyre gör succé med bildelning i Stockholm
Autolease är en digital, flexibel och lösningsorienterad partner som passar Hyre perfekt.
Läs caseNu elektrifieras Coors vagnpark
Serviceleverantören Coor ska halvera sitt klimatavtryck fram till 2025 – ett ambitiöst hållbarhetsmål.
Läs caseTillit och självbetjäning är Cibicoms drivkrafter
Cibicom bestod fram till 2016 av två självständiga företag. Efter att de slagits samman till en koncern bestämde man sig även för att slå ihop inköpen och driften av företagets vagnpark.
Läs caseHitta svaren på dina frågor
Har du en fråga till oss eller om oss? Det finns en stor chans att du hittar svaret här.
Vanliga frågor