Autolease fick tillfälle att provköra den nya Audi E-tron.
Hur vill du beskriva provkörningen?
- Provkörningen gick både på sydtyska kurviga landsvägar, genom små byar, genom Münchens rusningstrafik och ”off-road” inomhus i en nedlagd fabrik där man satt upp en avancerad och utmanande handlingsbana för att bevisa e-trons terrängegenskaper och balans.
Vad tyckte du om komforten?
- E-tron går väldigt mjukt över ojämnheter och har samtidigt en väldigt fin balans och kördynamik tack vare låg tyngdpunkt och en perfekt avstämd luftfjädring. Jag upplevde utöver detta bilen som väldigt tyst, självklart vad gäller ”motorljud”, men även vägljud och vindbrus.
Vilken helhetsbild fick du av bilens design, interiört och exteriört?
- Audis virtual cockpit plus där man kan konfigurera alla de tre digitala skärmarnas layout känns väldigt modernt. Haptisk feedback ger också tydlig återkoppling när man som förare, med huvudfokus på körningen, exempelvis byter temperatur i bilen.
- Gott om plats för fem personer, men bagaget är inte riktigt så stort som jag hade förväntat mig. Här finns det direkta konkurrenter som erbjuder större flexibilitet. Det finns även en liten ”frunk” under det som tidigare kallades motorhuven.
Om du fick nämna tre saker kring bilen, vad skulle du framhäva som det lilla extra?
- Det går att beställa e-tron med virtuella backspeglar där de konventionella ytterbackspeglarna ersatts av bakåtriktade kameror och displayer i sidodörrarna som man som förare ska titta på istället. Det tar en stund att vänja sig men det var en cool upplevelse.
- Responsen i drivlinan är mjuk men omedelbar, och kraften för motorbromsen (rekuperation) går att ställa i flera lägen.
- Den interiöra kvalitetskänslan är verkligen på topp och känns modern och intuitiv.
Varför?
Varför inte? =) Jag ser Audi e-tron som en multifunktionell familjebil, den har god plats inne i bilen, men är lagom stor på utsidan, går att få med dragkrok och levererar gott på säkerhet, teknik och känsla.
Vad var det bästa med provkörningen?
Att nu faktiskt få uppleva att tysk bilindustri nått i mål med sin utveckling av en elbil i premiumsegmentet och det är tid för lansering där man nu på allvar kan konkurrera med Tesla i huvudsak, men även driva på konkurrenters utveckling av helelektrifierade personbilar.
Mats Silfver är Operations manager på Autolease sedan starten 2006 och väldigt bilintresserad och kunnig.