DI Stora Mobilitetsdagen 2020
Årets DI Stora Mobilitesdagen 2020 levererades i ett digitalt format. Som deltagare fick vi ta del av programmet via en interaktiv plattform och vi hade möjlighet att förflytta oss mellan föreläsningar, digitala montrar, diskussioner och nätverkande.
Mats Silfver, Autolease Sverige, var under Stora Mobilitetsdagen med i en panel bestående av Lars Nykvist, Helena Gellerman och Lorentz Tovatt. Samtalet modererades av Karin Olander.
Mats berättade med fokus på företagsmarknaden hur köpmönstret kan komma att ändras och resonerade kring effekter direkt kopplade till ett flertal regeländringar, dels svagare subventioner av laddbara bilar och samtidigt höjda förmånsvärden generellt. Kan minskad efterfrågan komma som ett resultat av detta och därmed minska den gröna omställningen i den svenska vagnparken?
Key takes:
- Olyckligt att tre aviserade förslag om ändringar inom ett halvår kan ske som alla påverkar ägandekostnad för företaget och föraren i negativ riktning.
- Stimulanser mot laddbara bilar kommer kvarstå fram till preliminärt 2025. Nybilsförsäljningen måste öka takten!
- Företagsmarknaden står för 70% av alla nya klimatbonusbilar och fyller därför på andrahandsmarknaden och främjar utbytet av en ålderstigen fossil vagnpark i Sverige.
- Långsiktiga och lättförståeliga politiska styrmedel krävs för att företag och förare ska vilja investera i grön teknik .
- Förmånsbilen är en naturlig del av ett ersättningspaket mellan arbetsgivaren och den anställde, där den anställde ofta redan är med och delar på kostnaden.