Distraherade förare
Sedan 1 februari 2018 är det förbjudet att använda mobilen och hålla den i handen, samtidigt som du kör ett motordrivet fordon – rattsurfning är olagligt. Och skälet är uppenbart: för varje sekund du släpper blicken från trafiken ökar risken för en olycka dramatiskt. Men moderna bilars pekskärmar torde vara minst lika farliga – om inte ännu farligare.
Du ska bara ringa ett samtal. Du ska bara knappa in en adress i navigationen. Du ska bara höja temperaturen i luftkonditioneringen, byta radiokanal, ändra stolsinställningen, justera ytterbackspeglarna, öppna handskfacket. I vissa moderna bilar styrs nästan alla funktioner via stora pekskärmar placerade mitt på instrumentbrädan. Jag ska villigt erkänna att också jag föll pladask för den nya tekniken. Det såg ju så förtvivlat modernt ut. Apple var själva symbolen för mänsklighetens utveckling – och en iPad på instrumentbrädan blev det fränaste en alltmer åldrande bilindustri kunde hitta på för att locka tillbaka yngre bilköpare. Rätt många av bilvärldens toppchefer började prata om ”en iPad på hjul” när de lanserade en ny modell.
Tesla var först med sin gigantiska 17-tumsskärm i Model S, men också Volvo låg långt fram och de flesta konkurrenter har följt efter. Allt större skärmar, allt fler funktioner i menyer, sub-menyer och sub-sub-menyer. I år kommer åtta nya bilar av tio att ha en pekskärm. Och många av funktionerna borde också ha gjort livet ombord i en bil både mer komfortabelt och säkrare. I verkligheten blir det tvärtom. Att knappa in en adress på en skärm kan, enligt gjorda undersökningar, ta i snitt 40 sekunder. Inte så att du släpper blicken från trafiken under hela den tiden, men om du kör 90 km/tim förflyttas din bil 25 meter för varje sekund. Stanna läsningen där och tänk efter: 25 meter för varje sekund du kör. Du hinner förmodligen köra minst 50 meter innan du fått stopp på bilen, med reaktionstid och bromssträcka inräknad.
Men det handlar inte bara om blicken: tekniken kräver din hjärnas koncentration under själva fipplandet på skärmen. Och kör du i ett gupp halkar fingret över skärmen och plötsligt lyssnar du på P3 istället för att ha sänkt temperaturen. Att byta radiokanal tog i gamla bilar två sekunder, nu kan det ta 24 sekunder, enligt forskning från bilistorganisationen AAA i USA. ”Bilförare vill ha teknologi som är säker och enkel att använda, men många av de egenskaper som lagts till dagens infotainmentsystem har resulterat i alltför komplicerade och ibland frustrerande erfarenheter”, säger AAA-chefen Marshall Doney. AAA har genom avancerade tester undersökt vilka bilar som är mest ”kognitivt krävande” för förarna, ett begrepp som omfattar mer än att bara släppa blicken från trafiken. Av 30 undersökta bilar fick 23 betyget ”krävande” eller ”mycket krävande” – och bland de senare återfinns inte helt överraskande Tesla Model S och Volvo XC60.
Bland de minst krävande finns tre Toyota-modeller: Camry, Corolla och minibussen Sienna (säljs inte i Sverige). Och nu börjar också olycksstatistiken att skvallra om att utvecklingen inte längre går åt rätt håll. I USA, där utvecklingen kommit längst, dödades i fjol över 40 000 människor i trafiken, den högsta siffran på tio år. Varje dag dödas nio människor på amerikanska vägar och gator på grund av att föraren är distraherad. Det ska sägas att det givetvis kan vara av fler omständigheter än pekskärmarna; skrikande barn, tappade fimpar, sörplandet av en Frappuccino.
Undersökningar visar till och med att vi distraheras av skärmarna också när vi inte använder dem. Blicken söks till skärmen, för att se vad det händer, ungefär som vårt tvångsbeteende att kolla på mobilen fast vi inte måste, i förhoppning att vi ska få en dopaminkick av ännu en spännande uppdatering. Onekligen är distraktionen från den nya tekniken redan en tickande bomb i trafiken.
Så vad gör vi?
Den dåliga nyheten är att röststyrning – som skulle kunna vara ett alternativ – har samma dåliga effekt på bilföraren som en skärm. Forskaren Jacky Li på Connected Lab i Toronto gjorde tester på hur människor fungerar och kom när det gäller skärmarna fram till samma resultat som AAA. Men han upptäckte också att röststyrning också skapade kognitiv stress; istället för att tänka vad man vill göra, räkna ut vad man ska säga och hur det ska sägas och till slut också säga det, förklarade testpersonerna att det var mycket enklare och snabbare att helt enkelt trycka på några knappar. Men medicinen mot den nya tekniken kan mycket väl ändå handla om ännu mer ny teknik. Vi har redan autobroms i nästan alla nya bilar, vilket gör förarmisstag mindre fatala: bilen ser och bromsar helt enkelt åt dig, medan du tittar på din stora skärm.
Nästa steg blir kameror som läser av förarens ögon för att se om hen är koncentrerad på körningen. Tekniken finns redan i Audi A8 och lanseras på bred front i alla Volvos modeller från tidigt nästa år. Om föraren tittar bort från vägen för länge eller till och med somnar kommer bilen först att varna, sedan sänka farten och till slut till och med stanna. Men det dröjer några bilgenerationer innan den nya tekniken finns hos alla märken och i alla modeller. Med ett stänk av skammens rodnad på kinderna måste jag också erkänna att jag för några år sedan kritiserade BMW för att ligga så långt efter i utvecklingen. Det tyska märket hade varit först med av omvärlden toksågade iDrive, nu höll man fast vid den lösningen – och hur hopplöst förlegat kändes inte då ett gammalmodigt vred jämfört med en fräsig skärm. Det påstods ju dessutom att skärmarna skulle vara så intuitiva.
Det stämmer inte heller.
Sedan ett par år kör jag BMW i3 och har sakta insett att om det är något som är intuitivt så är det iDrive-vredet. Det kan hanteras utan att man släpper blicken från vägen framför, detsamma gäller knapparna i instrumenteringen. Det räcker med ett snabbt, verifierande ögonkast, för att se om rätt radiokanal. Lika snabbt höjer eller sänker jag värmen. Jämför med att spela piano: du klarar att läsa noter samtidigt som du trycker på tangenterna, eftersom det är så intuitivt, och du får feedback från varje tangent. Men försök att slå in din kod på en iPad utan att titta på den. Så är det att köra bil, ha blicken riktad framåt och på en pekskärm försöka ringa ett samtal, knappa in en adress i navigationen, höja temperaturen i luftkonditioneringen, byta radiokanal, ändra stolsinställningen, justera ytterbackspeglarna eller öppna handskfacket. Det kan vara livsfarligt.
Till sist: distraktion i trafiken handlar inte bara om bilförare. En rapport från Governors Highway Safety Association i USA visar att 6 227 fotgängare dödades i trafikolyckor i fjol – den högsta siffran på 30 år. Andra undersökningar visar att olycksurvorna för fotgängare vände uppåt för ungefär tio år sedan – händelsevis ett par år efter att iPhone lanserades (29 juni 2007, för att vara exakt). Sedan dess stirrar vi ned på en skärm, var vi sitter och var vi står – och går. Staten New York vill nu förbjuda fotgängare från att använda smartmobiler när de går över en gata. Det blir förbjudet att sms-a, kolla mail och surfa på nätet. Böterna kan bli så högs som 250 dollar. Honolulu har redan har infört ett liknande förbud, troligen världens första, för att stoppa ”distraherade fotgängare” från att kliva rakt ut framför framrusande bilar. Min käre far sa alltid: man ska köra som om alla andra är idioter. Nu ska man köra som om alla andra tittar på skärmar eller mobiler.
Ha en bra sommar!