Provkörning av Mercedes E 300de T Fleet Edition

Publicera: den 14 juni 2019

Vi på Autolease har haft förmånen att få låna Mercedes nya E-klass diesel-laddhybrid. Äntligen är Mercedes tillbaka med ett mer grönt bilalternativ. Utöver E-klassen kommer även C-klassen som laddhybrid och Mercedes har även presenterat deras elbil, EQC.

Lite kortfattad information om bilen:

  • Kombinerad dieselmotor med ett elbatteri (monterat ovanför bakaxeln) som tillsammans levererar 316 hästkrafter (Dieselmotorn/elbatteri – 194/122).
  • Räckvidd på batteriet: Mercedes säger 52 km (NEDC). Uppskattningsvis kommer man ca 35-40km på en laddning.
  • Leveranstider: ca 4-5 månader. Det finns bilar beställda redan som går att specificera om något som kan ge köparen något kortare leveranstid.
  • Skall man ha en Fleet Edition med dragkrok, 18” och lite extra tillval slutar bilen någonstans runt 550,000 kr med en TCO som klart är med och konkurrerar jämfört med de andra tyska och svenska märkena.
  • Denna bil går att jämföra med BMWs 5-serie, Volkswagens Passat och Volvos V90.

Provkörare 1: Robin Nyquist, jobbat på Autolease i tre år. Han kör privat en Subaru Forester men äger även en racerbil (Alfa Romeo) som han tävlar med. Tidigare bilmekaniker och har under åren haft förmånen att få köra det mesta i bilväg (nytt som gammalt). Snittar ca 3000-3500 mil/år.

Provkörare 2: Maria Sandehult, hon jobbat på Autolease i 13 år och som kundansvarig i 8 år. Hon kör idag en Volvo V60 laddhybrid och snittar ca 5 000 mil/år.

Bilen är, enligt Robin, exteriört vacker att titta på. Trevliga och stilrena linjer. Invändigt lämnar Mercedes mer att önska. Inredningen är till synes något plastig och man blandar flera färger vilket gör att det hela uppfattas som något rörigt. Dock finns den interiöra belysningen ”Ambiente-light” med 64 olika färgval som kompenserar för detta. Trevlig tillskott när man kör bil under mörkare kvällar.

Maria upplever att det känns tryggt att köra bilen då den är rymlig, hon har bra uppsikt och den indikerar intensivt när hon eller någon annan gör något olämpligt. Det känns extra positivt att den kan framföras på el, även om elen bara räcker i ca 4 mil. Enligt henne upplevs det inte som att Mercedes kommer med ny teknik. Snarare som att man pressat in ny teknik i ett gammalt modellprogram. Något som blir uppenbart när hon öppnar bagageluckan och ser att ca 1/3-del av bagageutrymmet upptas av batterier.

Något positivt för Maria är att ”TCO:n” faller ut bra när man jämför med motsvarande Mercedes utan el och för hennes privatekonomi så är förmånsvärdet att föredra på laddhybriden.

Robin har provat sig fram genom infotainment systemet. Den stora skärmen går att dela för att exempelvis se kartan samtidigt som du ser vilken musik eller pod du lyssnar på. Infotainment systemet är initialt en smula svårt att förstå. Den innehåller många knappar men ingen möjlighet till pekskärm (konkurrenterna har skärmar likt en iPad vilket är klart enklare att manövrera). Det finns inte heller någon Smartphone Integration.

Summerat kan man säga att Mercedes är något på spåret. Nu finns det ett grönare alternativ, ett bekvämt alternativ som står sig bra gentemot sina konkurrenter ur ett TCO perspektiv. För att inte heller tala om leveranstiderna! Här är Mercedes bättre än sina konkurrenter (C-klassen exempelvis, har ca 3-4 månaders leveranstid).