Provkörning av Volvo XC40 T5 Twin Engine (Laddhybrid) R-Design
Vi på Autolease har mött hösten i rykande färska XC40 med ladd-sladd.
Utbudet av laddbara bilar bara växer och Volvo har sin tydliga plats i många företags bilpolicy. Ett test är ett måste!
Lite kortfattad information om bilen:
- Kombinerad 3-sylindrig bensinmotor med 180hk, samt en elmotor på 87hk. Total effekt är 262hk.
- Räckvidd på ren eldrift: Volvo anger upp till ca 50 km (WLTP).
- Leveranstid: 8-9 månader.
- En typisk företagsbil med lagom utrustningsnivå kostar runt 500.000 kr med en Totalkostnad som klart är intressant.
- Denna modell kommer under första halvan av 2020 främst att konkurrera med Mini Countryman Hybrid All4 samt BMW X1 som lanseras som laddhybrid inom kort
Testförare 1:
Gabi Shkupi, jobbar med fordons- och fakturafrågor på Autolease sedan ett år tillbaka. Har ingen egen bil och kör extremt lite till vardags men är nyfiken på all ny teknik och uppleva skillnader mellan bilmärken och modeller.
Bilen upplevs som lätt att hantera och enkel att förstå sig på. Infotainmentsystemet var lätt att sätta sig in i för att komma åt de mest vanliga funktionerna. Djupare inne i systemet finns massor att utforska.
Att välja mellan de olika körlägena, Pure, Hybrid och Power, var enkelt och intressant att testa sig igenom. Bilen beter sig väldigt olika beroende på körprofilsval, vilket är hela meningen med detta. Powerläget ger verkligen bra prestanda och en glädjekick. I hybridläget måste man ha mer framförhållning i sin körning eftersom bilen inte reagerar på gas lika kvickt. I Pure, där bilen endast går på el, blir tystnaden påfallande och det blir väldigt behagligt att susa fram i stadstrafiken.
Bagageutrymmet är rymligt och det är väldigt bra att man kan få en dragkrok för att kunna dra släp eller transportera cykeln på .
Testförare 2:
Mats Silfver, riskansvarig på Autolease i över 10 år. Kör elbil till och från jobbet och veteranbil privat. Total körsträcka ca 4000 mil per år.
I utförande R-Design är XC40 riktigt snygg och väcker uppmärksamhet. Även interiört blir bilen mer ombonad och sportig. Lätt att helst vilja köra bilen i läge Power då den går som en raket, även om Pure är att föredra ur ett miljö- och ekonomiperspektiv.
Den går ca 3 mil på ren eldrift och därefter är det Hybridläge med elmotor och bensinmotor som bjuds. I instrumentklustret är det enkelt att se hur mycket eller lite man kan belasta drivlinan för att hålla sig ”inom eldrift”.
SUV-segmentet växer globalt sett och XC40 har vunnit många priser världen runt. Det är enkelt att förstå då den är lagom stor utvändigt, rymlig och flexibel invändigt sådär svenskt praktisk och lagom.
Laddhybriden har officiell lansering först efter årsskiftet och de första leveranserna påbörjas preliminärt i Februari 2020. Dessvärre förutspås lång väntan på leverans för den som är intresserad att beställa sin nya laddhybrid då efterfrågan är hög och batterikapaciteten ett möjligt frågetecken. Vi får hålla alla tummar vi kan för en god tilldelning till Sverige som Volvos hemmamarknad.
Summerat kan man säga att Volvo XC40 T5 Twin Engine kommer att ha en självklar plats på många förarens lista över möjligt bilval när Bonus/Malus slår till ännu hårdare 2020.
Sen är steget upp till en XC60 inte jättestort om man ser till Totalkostnad och inom kort är XC40 electric beställningsbar. Det blir ett spännande 20-tal!