Skattesmällen ändrar spelplanen helt:

Publicera: den 8 oktober 2019

 "Företagen måste släppa sargen"
För att undvika ökade kostnader måste den som vill byta tjänstebil nästa år välja en laddbar bil. Det kommer snabba på omställningen rejält tror branschen, men ställer också krav på företagen att öppna plånboken.
"Det krävs att företagen mjukar upp sina bilpolicys och slutar säga att du bara får köpa en bil för 7,5 basbelopp. Där hittar vi knappt några laddbara bilar alls", säger Mats Silfver på Autolease.

Nästa år ökas fordonsskatten för dem som inte äger en elbil eller laddhybrid. Detta har Di uppmärksammat i flera artiklar. De som drabbas hårdast är privatpersoner som inte har råd att köpa en ny miljöbonusbil men även bland tjänstebilsförare riskerar skatten att höja förmånsvärdet med flera tusenlappar i månaden. För även om laddbara bilar är på stark frammarsch är de sex mest populära tjänstebilarna i dagsläget dieselbilar, visar siffror från Vroom. Men det är en lista som kan vara på väg att helt kastas om.

Enligt leasingbolaget Autolease har redan 50 procent av de som beställt en ny tjänstebil valt en laddbar. Inom kort kommer den procentsiffran att öka ytterligare, tror Mats Silver, operativ chef på Autolease. "2019 är året där alla pratar om att de vill ha en laddbar bil men har tvingats välja en dieselbil. 2020 kommer förskjutningen mot laddbara bilar gå fort och då gapet mellan att köra en laddbar bil och fossilbil blir ännu större. Min trendspaning är att majoriteten kommer att räkna på och fundera i riktningen om det finns någon laddbar bil som man kan få levererad", säger han.

Just leveranstiden kan komma att sätta käppar i hjulen för dem som har riktat in sig på en speciell modell. Att kunna välja mellan olika statusmärken kommer inte vara en självklarhet, tror Mats Silfver. "Fåfängan finns ju där, att man vill ha en fullutrustad premiumbil. Men vill man ha en laddbar bil för omgående leverans kanske man får lyfta blicken och välja ett annat varumärke som Mitsubishi eller någon annan. Annars får du köra en fossilbil en gång till."

Volkswagen är en av dem som drabbats hårdast av långa leveranstider. Inte en enda Passat GTE, Volkswagens mest populära laddhybrid, har kunnat levereras under hela 2019. Informationschef Marcus Thomasfolk meddelar nu att produktionsstoppet är hävt och att en första omgång av nya Passat GTE kommer att kunna levereras senare i år. Trots förseningarna anser han att Volkswagen står väl rustat inför en ökad efterfrågan. "På kort sikt tror vi att vi kommer kunna börja sälja en stor andel rena el-bilar och laddhybrider. Men även när det gäller andra alternativ så bedömer vi att vi ligger bra till", säger han.

Men utbudet av laddbara bilar är fortfarande skralt även om det hela tiden utökas. Mats Silfver på Autolease tippar att urvalet kommer att kunna mäta sig med resten av personbilsflottan först om tre år. En annan utmaning är företagens inställning till bonusbilarna, där man måste börja öppna plånboken, anser han. Ett vanligt prisbasbelopp som erbjuds är 7,5, det vill säga 348.750 kronor. Men den summan räcker inte långt när det kommer till laddbara bilar. "Det krävs att företagen mjukar upp sina bilpolicys och slutar säga att du bara få köpa en bil för 7,5 basbelopp. På 7,5 basbelopp hittar vi knappt några laddbara bilar alls", säger Mats Silfver.

Företagen kommer att gynnas av att välja laddbart i slutändan, resonerar han – även om själva inköpskostnaden oftast är väsentligt högre än hos bensin- och dieselbilarna. "Det är dags att släppa sargen och sluta titta på den absoluta inköpssumman. Tänk helhet i stället, med drivmedelkostnader, fordonsskatt och förmånsvärde inkluderat i beslutet. I stället för att tanka för 2.000 kronor i månaden kan du ladda för 600 kronor – redan där har du 1.400 kronor som du kan lägga på hyran av till exempel en elbil."

Det kommer dock fortfarande finnas grupper där elbilen inte kommer kunna tillgodose förarens behov – inte än. Privatpersoner som inte har råd att köpa en ny laddbar bil en stor grupp, men även de som behöver en tjänstebil att köra långt med, får stå för bonusnotan. "Bor du i Norrland, kör 6.000 mil per år och behöver en fyrhjulsdriven bil, då är det fortfarande dieselbilen du ska välja även om du får en kraftigt förhöjd skatt. Vi ser ändå att majoriteten av förarna kommer att kunna välja en laddbar, men då kan man behöva göra avkall på saker som fyrhjulsdrift och storlek, så att man kan välja en bil med lågt förmånsvärde."

Precis som många andra i branschen hade Mats Silfver önskat att regeringen väntat ett år med att införa den nya körcykeln, wltp, som ger malusbilarna den ökade fordonsskatten. Det hade lugnat både tjänstebilsförarna och den privata sektorn. Nu blir klyftan mellan en laddbar bil och en icke-laddbar betydligt större än vad man först förutspått. "Vi har vetat om spelreglerna sedan 2017, men då visste vi inte hur hårt WLTP skulle slå. Man visste inte att det skulle blir en sådan jätteskillnad i utsläpp mellan den gamla och nya körcykeln. Det hade varit bättre om man hade låtit den tidigare körcykeln ligga kvar som beräkningsgrund fram till totalutredningen av Bonus Malus inför 2021. Men nu har man valt att inte göra det, så då har vi bara det att förhålla oss till."


Källa: Dagens Industri