Snart dags att byta till vinterdäck

Publicera: den 5 oktober 2018

 

Vid vinterväglag eller från den 1 december till den 31 mars ska alla fordon ute på vägarna ha vinterdäck. Detta gäller såväl svenska som utlandsregistrerade fordon.

Med vinterväglag menas då det finns frost, snö eller is på delar av vägen. Detta innebär att du kanske måste byta till vinterdäck även tidigare än de angivna riktlinjerna, om det skulle finnas snö, frost eller is på vägarna där du kör.

 

Om du använder dubbdäck

Om du använder dubbdäck som vinterdäck har du rätt att använda dessa mellan den 1 oktober och 15 april och samma gäller här som nämndes ovan: skulle det vara vinterväglag tidigare eller senare än vad perioden avser så kan datumen ändras.

Viktigt att tänka på är också att om du kör släpvagn så ska även denna ha dubbdäck om din bil har dubbdäck. Det räcker alltså inte med att bilen har det.

 

Säkra däck

Det absolut viktigaste då det gäller dina däck är självfallet att de ska vara säkra. Därför bör du alltid se till att köpa vinterdäck av hög kvalitet. Däckpartner levererar alltid premiumdäck till Autolease bilar. Utöver det gäller det att dina däck sköts om på rätt sätt och även förvaras på rätt sätt.

 

Alla däck som är utslitna är farliga och detta gäller då i synnerhet vinterdäck. Därför bör du i god tid kontrollera i vilket skick dina däck är. Enligt de rådande reglerna ska inte mönsterdjupet vara lägre än 3 mm men kom ihåg att många tillverkare rekommenderar även högre än så som minimigräns. På Autolease bilar byts alla vinterdäck redan vid 4 mm.

Men det är inte enbart detta som indikerar att dina däck är slitna, det finns många andra faktorer att ta hänsyn till. Inte minst hur gamla dina däck är. Många gör misstaget att man enbart utgår ifrån åldern på däcken men det kan mycket väl vara så att däcken slits tidigare, allt beroende på hur mycket du har kört, hur vägunderlaget har varit samt hur väl du har tagit hand om däcken.

Det är kanske lätt att se utgiften för nya vinterdäck som just enbart en utgift men alla vill vi köra säkert. Bra däck ger dig säker körning så istället för att se enbart pengarna som du lägger bör du se säkerheten och tryggheten, för dig själv, för din familj och för andra som är ute på vägarna.

 

Ta hand om dina däck på rätt sätt

  • Har du köpt nya vinterdäck är det viktigt att dessa körs in. Rekommendationen är därför att köra lite lugnare de första 50 milen och försöka undvika kraftiga accelerationer. Varför behöver man göra detta? Jo, dels för att däcket ska hållas stadigt och då det gäller dubbdäck handlar det om att dubbarna ska sätta sig. Det är viktigt att efter ca 10-20 mil kontrollera hjulbultarna då dessa kan behöva efterdras, för att säkerställa att inga hjulbultar sitter löst.

 

  • Att skifta fram- och bakdäck förlänger livslängden då dessa slits olika mycket. Din verkstad kommer att kunna guida dig rätt när det är dags att göra detta. Detta görs givetvis inför säsongskifte om dina hjul är lagrade på däckhotell.

 

  • Lufttrycket är viktigt att kontrollera då fel lufttryck gör att däcken slits snabbare.

 

  • Tvätta dina däck på rätt sätt och med rätt medel för att undvika slitage i onödan.

 

Rätt skötsel och rätt förvaring är A och O. För att vara på den säkra sidan på att allt sköts som det ska kan det vara en god idé att förvara sina däck på ett däckhotell. Vid Autolease däckhotell ingår tvätt och kontroll av dina däck samtidigt som förvaringen sker på ett korrekt sätt vilket ger dig säkra däck till nästa säsong.

 

Byte av däck på verkstad

De ovan nämnda datumen är viktiga att hålla reda på av två anledningar. Dels så att du ska vara säker på att du kör lagligt och för att göra detta gäller det alltså att du byter dina däck i tid. Vid byte av däck på verkstad är det viktigt att komma ihåg att det kan vara lång kö kring just de gällande datumen så för att vara säker på att du inte bryter mot några lagar och regler och för att vara säker på att din körning är trygg, är ett bra tips att i god tid boka tid för ditt däckbyte.

 

Dubbfritt eller dubbat?

Kanske är det dags för dig liksom många andra att köpa nya vinterdäck inför vintersäsongen? Vad är bästa valet för dig? Dubbfritt eller dubbar?

 

Två typer av dubbfria däck

Det finns idag två typer av dubbfria däck, nordiska och europeiska friktionsdäck. Räknar man in båda dessa plus dubbdäck kan man säga att det totalt alltså finns tre olika typer av vinterdäck att välja bland.

De nordiska dubbfria däcken har generellt sett en längre bromssträcka på vått underlag men å andra sidan fungerar dessa bättre vid snö och barmark. De nordiska dubbfria däcken gillar kyla och lägre temperaturer bättre. Längre söderut i Europa är det mildare vintrar och för det vägunderlaget passar de europeiska däcken bättre. Dessutom är dessa mer anpassade för högre hastigheter.

Den kanske allra största fördelen med dubbfria däck är att dessa är tystare i jämförelse med dubbdäck.

 

Dubbdäck

Dubbdäck är de i särklass säkraste däcken vid blankis. Dessa däck ger dig den säkraste körningen när det är som farligast, det vill säga då det finns is på vägarna. Det som kanske de flesta känner till om dubbdäck är att dessa kan riva upp partiklar från vägarna men just den förmågan gör att dubbdäcken också “skrapar” på is vilket i sin tur medför att det blir lättare för de som kör med dubbfritt att köra just där någon med dubbdäck har kört. Detta gäller då i synnerhet i till exempel korsningar där vägbanan lätt blir mycket isig och blank på grund av att hjulen spinner.

 Även om dubbdäcken kanske är något mer högljudda är dessa mer säkra då det är halt. En förare som kanske inte är så erfaren vid vinterväglag bör därför kanske i första hand välja dubbdäck. Viktigt att betona är dock att även om dubbdäck är mycket säkra så ska man alltid köra försiktigt vid halka.

 

För- och nackdelar

Kort och gott kan man säga att det finns för- och nackdelar med både dubbat och dubbfritt, som med allt annat.

Så hur ska man då veta vad som är bäst och vad just du bör välja? Jo, det rätta svaret är: det är individuellt. Vad just du bör välja är beroende på hur din körning ser ut, vad du har för bil och var någonstans i Sverige du kör. Rekommendationen är att du tar alla dessa aspekter i beaktande när det är dags för dig att välja nya vinterdäck. Det som passar dig allra bäst kanske inte alls passar någon annan, på grund av att ni har olika köregenskaper, olika bilar och kör på olika vägunderlag. Konsultera alltid med din däckverkstad om du är osäker.


Några snabba frågor och svar kring vinterdäck.

 

  • Vilka mm är det som gäller?
    På vinterdäck är kravet att ha ett minsta mönsterdjup på 3 mm, men vet man inför säsongen att man närmar sig 3 mm gör man rätt i att byta redan innan. På Autolease bilar byts alla vinterdäck redan vid 4 mm.

 

  • Vad är reglerna kring vinterdäck?
    Sedan några år tillbaka finns 3PMSF- (alptopp/ snöflinga) märkningen med funktionstest på snö som grund. Det är denna märkning och funktionstest som kvalificerar ett däck för användning i ”svåra snöförhållanden”.

 

  • Vad är det optimala däcktrycket och hur ofta ska jag kolla det?

Många moderna bilar är idag utrustade med så kallad TPMS-teknik, sensorer som känner av om däcktrycket understiger ett visst värde. Helst så ska man ändå kontrollera sitt lufttryck en gång i månaden och när däcken är kalla. Detta för att trycket automatiskt blir högre när däcken blir varma.

Det optimala däcktrycket skiljer sig en del beroende på bil och däckdimension. Det bästa är därför alltid att titta i bilens instruktionsbok eller prata med sin närmsta däckverkstad.

 

  • Dubbat eller dubbfritt. Spelar det någon roll var i landet jag bor, om jag kör 4WD/2WD, Automat eller manuellt etc

Det är din körstil och erfarenhet som ofta avgör samt var i landet du bor. En förare som inte är van att köra på vinterväglag och ofta kör på vägar där det förekommer is och snö gör oftast ett klokt val att välja dubbat.

 

  • Vilka regioner har dubbdäcksförbud

Stockholm – Hornsgatan, Fleminggatan och del av Kungsgatan.
Göteborg – Friggagatan och Odinsgatan.
Uppsala – Kungsgatan och Vaksalagatan.

 

  • Tipps vid körning i halt väglag och vid väderomställningar.
    Det bästa och enklaste tipset – anpassa din körning efter underlaget och vädret.