Provkörning - Ford Mustang Mach-E
Autolease blev inbjudna till en exklusiv förhandsvisning samt provkörning av Fords Mustang Mach-E. Som namnet antyder är detta såklart en elbil.
Recensent: Robin Nyquist, jobbat på Autolease i fem år. Kör privat både en Volvo och en Peugeot men äger även en racerbil (Alfa Romeo) som han tävlar med. Robin har tidigare jobbat som bilmekaniker och har under åren haft förmånen att få köra det mesta i bilväg (nytt som gammalt). Han snittar ca 3000-3500 mil/år.
”Initialt var jag något oroad över att man valt namnet Mustang, för många är den en ikon inom bilvärlden. Men oron blev kortvarig. Bilen gör sig bättre i verkligheten än på bilderna. En aggressiv framdel följt av eleganta linjer längs med sidorna och ett bakre parti som påminner om tidigare Mustanger.
Bilen som sådan var väldigt bekväm att köra, något som var väldigt tydligt på motorvägen. Bilen är betydligt tystare än sina konkurrenter vilket är ett stort plus. Batteriet är placerat lågt i bilen vilket ger många ytor för förvaring och här har Ford tagit vara på det. Bilen har även goda köregenskaper tack vare placeringen av batteriet.
Invändigt känns bilen rymlig, välplanerad och väldigt trevlig. Passagerarna har gott om plats i baksätet även om föraren är längre än snittet. Fords Infotainment system har fått sig ett lyft med en stor skärm i mitten som är lättanvänd och tydlig vilket bidrar till den goda helhetsupplevelsen. Baksätet är fällbart men saknar genomlastningslucka, men enligt Ford jobbar de på en lösning för detta.
Dragkrok kan monteras på samtliga versioner och maximal dragvikt är 750kg. Bilen är typgodkänd utan någon taklast vilket betyder att takräcken inte kan monteras, men idag finns det bra lösningar för att sätta på dragkroken.
Bilen kommer i princip sett fullutrustad. Som kund kan du välja till ”Teknikpaket” eller ”Teknikpaket Pro” samt välja färg och fälgar. Enkelt och bra!
Summerat kan man säga att denna bil inte gör dig besviken. Ford har tagit tydliga steg framåt med denna bil och detta är en god konkurrent till de övriga märkena ute på marknaden.”
Lite kortfattad information om bilen:
- Pris från 574.900:-
- Räckvidd på 400 – 610 km beroende på batteristorlek
- Kan köpas som tvåhjulsdriven eller fyrhjulsdriven
- Två olika batteristorlekar (75 kWh och 99 kWh)
- Deklarerad förbrukning på som högst 19,5 kWh/100 km
- Förmånsvärde per månad, netto, 1841:- (RWD) och 2111:- (AWD)
- 11 kW 3-fasladdare (ombordladdare)
- Upp till 150 kW snabbladdning
- 88 l förvaringsutrymme under motorhuven för bagage.
- Denna bil går att jämföra med Tesla Model 3 och Polestar 2, för att nämna några exempel